Aký efekt má preventívne tejpovanie a bandážovanie kolien?

Aký efekt má preventívne bandážovanie a tejpovanie pri drepoch?


Vo fitness priemysle sa stretávame s takým množstvom vychytávok, že je iba ťažké hodnotiť ich účinnosť a potencionálny prínos pre trénujúcich a ich trénerov. Často vo fitku stretávam ľudí s obviazanými lakťami, zabandážovanými kolenami a oblepených kinesiotejpom. Cieľom môjho článku nie je analyzovať opodstatnenie ich rozhodnutia, ale trochu vás usmerniť, kedy vám kinesiotejp a kompresné bandáže pomôžu a kedy veľmi nie.

Hlavným cieľom kompresných návlekov a kinesiotejpov je zvýšiť proprioceptívnu funkciu drobných teliesok vo vašich kĺboch. To by malo viesť k zlepšeniu rovnováhy a podporiť tak stabilitu vo vašich kĺboch. Pri analýze literatúry som našiel pri týchto tvrdeniach konflikt medzi jednotlivými autormi. Niektorí súhlasia, iní zistili iba zanedbateľný efekt, niektorí tento efekt zamietajú. Veľkú úlohu zohráva aj spôsob aplikácie tejpu a individuálny prípad každého športovca, preto je ťažké hodnotiť ktorá strana má pravdu a ktorá sa mýli. Zjednodušene povedané, to že niekomu tejp pomôže, ešte neznamená, že pomôže aj vám.

Tejp sa používa najmä vo fáze rehabilitácie alebo zotavenia po úrazoch alebo pri určitých bolestiach. Kolektív autorov okolo Tylera Cavanaugh-a sledoval efekt tejpov a kompresných návlekov kolien u zdravých mužov a žien. Sledovali rozdiel medzi meraniami bez pomôcok, s kinesiotejpom a s elastickými bandážami kolien pred tréningom aj na konci tréningu, keď už boli športovci unavení. Tejp aplikovali na oblasť stehna (m. quadriceps femoris). Na spevnenie kolien použili štandardný kompresný návlek. Na špeciálnej diagnostickej platni testovali schopnosť udržať statickú rovnováhu a pomocou EMG (elektromyografia) hodnotili svalovú aktivitu kvadricepsu a hamstringov.

Autori štúdie dospeli k záveru, že tejp a kompresný návlek u zdravých ľudí nezlepšili rovnováhu ani pred tréningom ani po zaťažení, keď už boli športovci unavení. Tento záver sa ale týka oblasti stehien a kolien, nechcem ho teda zovšeobecňovať aj pre ostatné kĺby.

Záver

Používanie kompresných bandáží a tejpov v prípade, že nemáte nijaký problém považujem za zbytočné. Tieto pomôcky môžu mať vynikajúci podporný psychologický efekt ale spoliehajte sa v prvom rade sami na seba, na svoj tréning a techniku cvičenia. Pomôcky ako tejp a kompresné návleky váš výkon nezlepšia, na to slúži tréning. V prípade, že máte problém so stabilitou kĺbov dolných končatín, uvedené pomôcky môžu byť prínosom v rámci terapie, ale v konečnom dôsledku zlepšenie opäť dosiahnete jedine vhodným tréningom. Ak sa teda chystáte na ťažké drepy, nechajte bandáže v skrinke a drepujte bez nich. Ak ste na to pripravení, tak to určite zvládnete. Ak ale nemáte za sebou adekvátnu prípravu, spevňovanie kolien nemá význam a rovnako by nemalo slúžiť ako prostriedok na podporu dvíhania ega

Zdroje k článku

  1. Literatúra: Kinesiology tape or compression sleeve applied to the thigh does not improve balance or muscle activation before or following fatigue dostupné na https://www.researchgate.net/profile/David_Behm/publication/288057729_Kinesiology_tape_or_compression_sleeve_applied_to_the_thigh_does_not_improve_balance_or_muscle_activation_before_or_following_fatigue/links/568186d608ae1975838f8c0a.pdf
  2. Obrázky: info.muellersportsmed.com
  3. www.best-protein.sk
  4. www.theatlantic.com

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Diskusia k článku