Najlepšie postupy na odstránenie bolesti svalov a kĺbov

Ktorá pomôcka a aký postup vás konečne natrvalo zbavia bolesti?


Bolesť je v našom tele veľmi užitočná. Je varovným signálom, že niečo nie je v poriadku a prerástlo to do pokročilého štádia. Väčšina cvičiacich a športujúcich ľudí prvotnú bolesť prehliada. Najmä vtedy, ak nie je príliš silná a nebráni im v tréningu. Naše telo má úžasnú regeneračnú schopnosť a s mnohými problémami si poradí aj bez našej pomoci. Niekedy to tak ale nefunguje a príslušný kĺb alebo sval začína bolieť intenzívnejšie.

Vtedy si ľudia uvedomia, že je na čase niečo zmeniť a rozhodnú sa hľadať pomoc. Prvou z možností je, že začnú študovať množstvo článkov so zaručene spoľahlivými postupmi, ktoré ich údajne zbavia bolesti. O tom, že to nie vždy končí dobre, asi písať nemusím. Druhá možnosť je, že navštívia lekára. Doktor začne liečiť symptóm, s ktorým za ním prišli. Spraví však len základné vyšetrenia, pretože má plnú čakáreň iných pacientov a nemôže sa problémom venovať dostatočne koplexne. Ak pri vyšetrení nenájde patológiu v podobe artrotických alebo traumatických zmien, pacient dostanete lieky na utíšenie bolesti, zmiernenie zápalu a odporučí kľudový režim. Gratulujem, mnoho ľudí sa vylieči. Ale po návrate k tréningu sa vráti aj ich problém.

Prečo je to tak?

Veľa ľudí a rovnako aj ich doktorov sa zameriava na odstránenie symptómu (bolesti), ktorý im strpčuje život. V niektorých problémoch sa liečba podarí, ale v iných nie. Dôvodom neúspechu býva práve to, že sa nezameriavame na odstránenie príčiny, ktorá viedla ku vzniku problému. Je logické, že ak sa spúšťací faktor bolesti bude opakovať, bolesť sa skutočne vráti. A keďže máme vytvorené určité zvyky, máme svoje obľúbené tréningové metódy, máme svoj životný štýl, je viac ako pravdepodobné, že sa problém vráti.

Je čas zamyslieť sa!

V prvom rade treba identifikovať, aké stereotypy si v živote vytvárame. Chybné stereotypy často vedú k preťažovaniu dôležitých segmentov tela. Ak vznikne veľký nepomer medzi nárokmi, ktoré na telo kladieme a možnosťami tela na ich zvládanie, vzniká problém. Čím dlhšie bude tento nerovnovážny stav trvať a čím bude výraznejší, tým bude progres problému rýchlejší. Ak budeme bolesť ignorovať a ticho ju tolerovať, je viac ako pravdepodobné, že náš stav prerastie do chronického štádia. Jeho liečba bude oveľa komplikovanejšia, zdĺhavejšia a často s neistým výsledkom.

Liečba bolesti

Existuje 6 základných typov bolesti, ktoré majú desiatky ďalších pomenovaní. Keď si vezmeme napríklad oblasť ramenného kĺbu, môžeme cítiť napríklad tupú, bodavú, pálivú, plošnú, miestnu, hĺbkovú, pulzujúcu a mnohé iné typy bolesti. Každá z nich naznačuje iný typ problému a vyžaduje úplne iný prístup k liečbe.

Často vidím články typu: Bolí vás chrbát? Tieto cviky vám zaručene pomôžu! Ako však vie, aký máte problém a aká bolesť vás trápi? Následne odporučí vám a všetkým ostatným ten istý postup na všetky problémy. Je to rovnako absurdné, ako keby som sa spýtal automechanika: Čo mám spraviť, ak mi neštartuje auto? On by mi odporučil vymeniť sviečky. Možno sa trafí, lebo to môže byť časté riešenie, ale určite to nezaberie v každom prípade.

Navyše ľudské telo nefunguje takto jednoducho. Nie je vhodné náhodne skúšať a v prípade, že sa postup neosvedčí, skúsiť iný. Mnoho samozvaných „špecialistov na svalové dysbalancie“, často s minimálnymi znalosťami, sa snaží riešiť problémy metódou pokusu a omylu. Len na základe niekoľkých prečítaných článkov, knižiek prípadne nejakého vzdelávacieho kurzu. Bez širšieho rozhľadu a hlbšieho poznania problematiky.

Ako sa konečne zbaviť bolesti?

Základom úspešnej liečby je diagnostika najslabších článkov svalových slučiek, ktoré vytvárajú naše telo. Nájdeme hypertonické svaly (svaly s nadmerným napätím), hypotonické svaly (svaly s nedostatočným napätím), porušené poradie zapájania sa jednotlivých svalov a ich neprimerané alebo nekoordinované úsilie. To nám umožní vytvoriť predpoklad, kde nastala chyba a ktorými aktivitami nášho života je táto chyba podporená. Môže ísť napríklad o zlú techniku cvičenia, neprimerané zaťažovanie svalov, nedostatočnú regeneráciu, sedavé zamestnanie, nedoliečený úraz a mnoho ďalších aktivít. Následne by sme sa mali zamerať na úpravu životného štýlu pri súčasnom riešení viacerých porúch svalovej slučky. To vytvára priestor pre použitie a vhodnú kombináciu rôznych techník.

Hypertonické svaly môžeme uvoľňovať strečingom, penovými valcami alebo využiť princípy recipročnej inhibície. Slabé core môžeme posilniť kettlebelltom, TRX, balančnými pomôckami a množstvom špecializovaných cvičení. Zároveň môžeme skúsiť opraviť porušené svalové slučky, to znamená zlepšiť centrálne riadenie. V tomto prípade by bola pre mňa jasnou voľbou dynamická neuromuskulárna stabilizácia prof. Kolářa. Postupov a kombinácií je neobmedzené množstvo, ale vždy by mali vychádzať z dôkladnej diagnostiky a pochopenia jadra problému. Preto je väčšina jednostranných liečebných procesov odsúdená na neúspech alebo iba na krátkodobé zmiernenie bolesti.

Záver- sumár najlepších postupov

Ak v záverečnom zhrnutí ešte niekto čaká zaručený postup, je naivný ako päťročné dieťa, čo sa chystá oklamať svojich rodičov. Riešenie však predsa len existuje. A to je spolupráca odborníkov v oblasti tréningu a terapie. Každý z týchto odborníkov rozumie svojej oblasti, ale ani jeden samostatne nepomôže športovcovi dosiahnuť želanú formu tak, ako keď pracujú na spoločnom cieli. Iba hľadaním vhodných terapeutických postupov, ktoré vytvoria predpoklad pre následný modifikovaný kondičný tréning, môžeme dosiahnuť trvalejší efekt. Málokedy sa však podarí nájsť plne harmonický vzťah, pretože naše telo je vystavené neustálej záťaži. Dôležité je preto sledovať varovné príznaky a správne „čítať medzi riadkami“. Na základe toho je nutné neustále dynamicky meniť obsah tréningu a regenerácie.

Na zamyslenie: Prečo majú vrcholoví športovci súčasne niekoľko trénerov, terapeutov a ešte aj maséra? Pretože každý jeden je špecialistom vo svojej oblasti. Iba vtedy, keď každý z nich prinesie to najlepšie, čo vie, športovec môže vyťažiť zo svojho tela maximum a plne sa sústrediť na svoj výkon. Netvrdím, že potrebujete tím 5 špecialistov. Zamyslite sa len nad tým, či slepé preferovanie jediného postupu alebo pomôcky je ten správny recept na úspech. Počúvajte názory iných ľudí, ale súčasne sa ich nesnažte iba slepo nasledovať.

Zdroje k článku

  1. Obrázky: http://golftips.golfsmith.com/back-pain-golfing-1082.html
  2. http://www.holabirdsports.com/blog/tag/foot-pain/
  3. http://veronika-physio-pilates.com/en/physiotherapy/dns/

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Diskusia k článku