Prevencia zranenia predného skríženého väzu (kolena)

Zranenia predného skríženého väzu sú stále veľmi časté u profesionálnych ale aj amatérskych, či rekreačných športovcov.



V predošlej časti článku (Zranenie predného skríženého väzu: príčiny a mechanizmy zranenia) sme si ozrejmili funkciu predného skríženého väzu (ACL), mechanizmus poranenia, rizikové faktory, príznaky a prvú pomoc. Ďalej sa budeme venovať základným bodom v prevencii zranenia ACL.

1. Diagnostika pohybového aparátu

Je veľmi dôležité, aby sme poznali postavenie jednotlivých segmentov v pokoji, ale aj počas pohybu. Základom diagnostiky by malo byť hodnotenie držania tela, kde sa zameriame na klenbu chodidla a na postavenie kolien (neutrálne, valgózne, varozne). Z hľadiska funkcie a využitia v športe je však dôležitejšie hodnotiť, ako sa koleno (nielen ono) správa v pohybe. Vo svojej praxi na to využívam hodnotenie techniky drepu. Druhým funkčným testom je hodnotenie pohybu podrep-výskok-podrep, kde sa zameriavam hlavne na dopadovú fázu a sledujem pohyb (stabilitu) kolien, ale aj schopnosť udržať postúru. Aj táto základná diagnostika trvajúca menej ako 5 minút nám dokáže poskytnúť veľké množstvo informácii podľa ktorých môžeme správne upraviť tréningový plán.

                            

Ukážka kompletnej diagnostiky pohybového aparátu a pohybových stereotypov.

2. Nácvik správnych pohybových vzorov

skoky
Striedavé skoky z jednej nohy na druhú ako nácvik ale
aj test kvality prevedenia odrazu a dopadu na jednú nohu.

Môžeme si ho vysvetliť ako nácvik centrovaného postavenia jednotlivých segmentov v rôznych pozíciách, tak v statickom, ako aj v dynamickom prevedení. V tomto bode vychádzame z predošlej diagnostiky. Učíme správne prevedenie drepu, zvládanie odrazu a dopadu po výskoku, najskôr na obe a neskôr iba na jednu dolnú končatinu. Hlavnou prioritou je kvalita prevedenia pohybu a nie rýchlosť prevedenia, či počet opakovaní. Veľmi dôležité je teda dodržiavať zásady postupnosti, primeranosti a individuálneho prístupu. Súčasťou výcviku musí byť aj nácvik decelerácie a náhlych zmien smeru. Často zanedbávaným a podceňo...

Tento článok je určený iba pre registrovaných členov portálu ZdravoAFit.sk. Ak si chcete článok dočítať až do konca, prosíme Vás, zaregistrujte sa. Trvá to len minútku a nestojí Vás to ani cent :)

Zdroje k článku

  1. http://www.stack.com/a/acl-injury-prevention
  2. http://www.webmd.com/fitness-exercise/guide/knee-ligament-injuries#1
  3. http://www.hughston.com/a-acl.aspx http://www.momsteam.com/health-safety/muscles-joints-bones/knee/acl-injuries-in-female-athletes
  4. https://medlineplus.gov/magazine/issues/summer08/articles/summer08pg24-26.html
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3867093/
  6. Barber-Westin SD
  7. Noyes FR
  8. Galloway M. Jump-landcharacteristics and muscle-strengthdevelopment in youngathletes: a gendercomparison of 1140 athletes 9 to 17 years of age. Am J Sprts Med. 2006;34(3):375-384.
  9. Zatsiorsky
  10. V.M. a Kraemer
  11. W.J. Silový trénink: praxe a věda.

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Grilované broskyne s čokoládovým krémom

Grilované broskyne s čokoládovým krémom, ako fit dezert bez cukru!

Diskusia k článku