Silový tréning v nestabilných podmienkach pre zdravie a výkon, úvod

Má silový tréning s balančnými pomôckami nejaký význam? V čom Vám pomôže a v čom naopak uškodí? Úvodný článok do veľmi zaujímavej problematiky.


V súčasnosti je silový tréning vykonávaný v nestabilných podmienkach (cvičenie na BOSU, fitlopte a pod.) súčasťou nielen rehabilitačných, ale aj športových tréningov. V súlade s významom zdravotne orientovaného tréningu celej populácie a tréningu výkonnostných aj vrcholových športovcov je silový tréning s balančnými pomôckami stredobodom pozornosti kondičných trénerov a tímov výskumníkov.

Za jeden z najdôležitejší indikátor balančného tréningu môžeme považovať zvýšenú aktiváciu stabilizačných svalov počas cvičenia v nestabilných podmienkach porovnávaných s cvičením na pevnej zemi. Tento fakt bol dokázaný vo viacerých štúdiách, ktoré hodnotili svalovú aktivitu pomocou EMG (elektromyografia).

Intervenčné štúdie taktiež poukazujú na zvýšenú stabilitu tela po aplikácií balančného tréningového programu svalov trupu v porovnaní s bežným tréningom v stabilných podmienkach. Zistenia naznačujú, že silový tréning v nestabilných podmienkach pravdepodobne stimuluje neurálnu adaptáciu stabilizačných svalov trupu (často označované aj ako „core“), čo vedie k zlepšeniu stability tela.

Naďalej však platí, že ako akútny, tak aj dlhotrvajúci efekt silového tréningu v nestabilných podmienkach nie je stále plne objasnený a zostáva predmetom rozsiahlych debát.

Na druhej strane však bolo zistené, že pri využití balančných pomôcok nie je možné dosiahnuť rovnakú silu a výkon ako pri drepe na pevnej zemi alebo tlaku na pevnom bench – presse. Tento záver je ale závislý od typu použitých balančných pomôcok (záleží či použijete na vytvorenie nestabilných podmienok BOSU, fitloptu, úseč, posturomed a pod.), prekonávanej hmotnosti činky, predošlých skúseností cvičiacich s balančnými pomôckami a mnohých ďalších faktorov. Podrobnejšie Vám ich priblížime v ďalších článkoch.

Dôležitý je však fakt, že silový tréning v nestabilných pomôckach zlepšuje neuromuskulárne funkcie a účinne pomáha pri rehabilitácií po operáciách LCA (ligamentum cruciatum anterior – predný krížový väz).

Zdroje k článku

  1. https://www.researchgate.net/publication/304745836_Instability_resistance_training_for_health_and_performance
  2. Obrázky: http://leeboycetraining.com/wp-content/uploads/2013/09/CrossFit81-1.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Diskusia k článku