Superzbraň kettlebell

Cvičenie s kettlebell vs iné formy tréningu. Dokáže táto niekoľko storočí stará pomôcka zaujať aj dnes?


Kettlebell  je tradičné posilňovacie náčinie pôvodom z Ruska, rusky girja – liatinová guľa podobná kanónovej guli s plochým dnom a uchom. Prvé zmienky o cvičení s girjou pochádzajú z ruských slovníkov z počiatku 18. storočia (1704). V iných kultúrach sa s náčiním podobným kettlebellu stretávame už o niekoľko storočí skôr, napr. v Číne (tzv. shi suo/sek so, „kamenné zámky“; muk yi pai – „kolíky s držadlom) či Japonsku (ishi sashi, tetsu sashi).

V 19. a začiatkom 20. storočia boli kettlebelly štandardným náčiním silového tréningu. V Rusku a ZSSR sa neskôr stali jedným z hlavných prostriedkov silového výcviku polície, armády a špeciálnych jednotiek. Pre západ kettlebell začiatkom 21. storočia okolo roku 2002 „objavil“ Pavel Tsatsouline.

V súčasnosti sa kettlebell využíva ako tréningové náčinie k získaniu (najmä výbušnej) sily, celkovej kondície ale aj k redukcii telesného tuku.

 

Výhody tréningu s kettlebellom

Kettlebell umožňuje vďaka guľatému tvaru zachytenie na predlaktí a nadlaktí v pozícii nadhodu a predlaktí v tlaku a trhu, čo umožňuje mnoho ďalších cvikov s ťažšími hmotnosťami, napr. drepy, „veterné mlyny“, tzv. bentpressy atď. Cvičenie s kettlebellmi je veľmi variabilné – cvičia sa ako balistické cviky – „švihy“ (swings), „trhy“ (snatch), „nadhody“ (cleans), tak „tlaky“ (press), drepy, drepy na jednej nohe atď.

Kettlebell nahrádza celý rad činiek, posilňovacích náradí, strojov, dokáže byť aj alternatívou aeróbneho tréningu. Vytvára podmienky pre imoriadne účinný komplexný tréning. Jeho špecifický tvar vytvára čiastočne nestabilné podmienky, na ktoré telo nie je zvyknuté a núti ho adaptovať sa na ne. Výskumy tvrdia, že tréning s kettlebellmi je vhodný aj pre ľudí, ktorý trpia bolesťami pri nosení bremien. Túto pomôcku je možné využiť aj v rámci terapie, ktorá spočíva v špecifických cvikoch pôsobiacich na viacero svalových skupín súčasne. Na rozdiel od klasického posilňovania, pri ktorom sa sval izoluje, kettlebelly vyžadujú zapájanie viacerých svalov zároveň. Podstatou je snaha skombinovať dýchanie a pohyby, spolu so schopnosťou ovládať záťaž a rovnováhu.

Guľový tvar kettlebelltu je veľmi praktický. Pri tradičnom silovom tréningu totiž nie je možné dynamicky švihať činkou okolo hlavy a pomedzi nohy plynulými pohybmi ako je to pri cvičení s kettlebellom. Tieto dynamické cviky veľmi účinne pôsobia na chrbtové svalstvo, hlavne na jeho spodnú časť. A práve tá je centrom sily pre väčšinu športov. Unikátne cviky ho posilňujú zo všetkých možných uhlov, nielen staticky ale najmä dynamicky.

Cvičenie navyše účinne rozvíja VO2 max (maximálna spotreba kyslíka). Všetko spočíva v energeticky náročných cvikoch, ktoré podporujú metabolizmus. Je dokázané, že v porovnaní s tradične využívaným kruhovým tréningom je kettlebell účinnejší.

Pre bezpečné cvičenie s kettlebelltom je ale potrebné byť plne koncentrovaný a sústrediť sa na precíznu techniku. Výsledkom je zlepšená koordinácia a koncentrácia, ktoré sú nevyhnutné pre každého športovca.

Mnohí odporcovia tvrdia, že kettlebell nie je natoľko účinný ako klasické posilňovanie na rozvoj maximálnej sily a výbušnej sily. Výskumy však tento názor vyvracajú a potvrdzujú účinnosť tejto výbornej pomôcky. Techniku cvičenia a inšpiráciu pre tréning vám prinesieme v ďalších článkoch.

Zdroje k článku

  1. Journal of Strength & Conditioning Research: August 2012 - Volume 26 - Issue 8 - p 2228–2233
  2. Journal of Bodywork and Movement Therapies October 2011Volume 15 Issue 4
  3. Pages 542–544 – FUNCTIONAL TRAINING WITH KETTLEBELL
  4. The Journal of Strength and Conditioning Research. 01/2015 - EFFECTS OF KETTLEBELL TRAINING ON AEROBIC CAPACITY
  5. foto z Bodybuilding.com dailyburn.com a praverb.net

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Diskusia k článku