Zeler alebo „light“ potravina

„Light“ potravina známa pre vysoký obsah vody a minimálne množstvo kalórií. Poznáte aj jej liečivé účinky?


Chrumkavý zeler, dobre známy pre nízky kalorický obsah, avšak jeho zdravotné prínosy sú ďaleko rozsiahlejšie. Zeler obsahuje prospešné fytonutrienty, vitamíny a minerály.

Jeho využitie je všestranné, či už ako zelenina pridávaná do varených jedál, šalátov alebo ako zelerové hranolky. Na rozdiel od niektorých druhov zeleniny, zeler si pri príprave nad parou zachováva väčšinu svojich živín.
Štúdia publikovaná žurnálom „LWT – Food and Science Technology“ sa zamerala na porovnanie zeleru pripraveného nad parou, varením a blanšírovaním. Skúmaním týchto spôsobov spracovania zeleru dospeli k nasledujúcim výsledkom:

      - 10 minút nad parou – zachovalo sa 83 – 99 % antioxidantov zeleru

      - varenie a blanšírovanie – straty 38 – 41 % antioxidantov zeleru 


  NUTRIČNÝ PROFIL

Čím viac odborníkov, tým viac myšlienok. Názory na výživovú hodnotu zeleru sú mierne odlišné. V nasledujúcich riadkoch sú niektoré z nich aj k nahliadnutiu. 

Podľa Megan Ware, registrovanej dietológičky na Floride, zeler pozostáva predovšetkým z vody, ktorá predstavuje okolo 95 % a nezahŕňa vysoký obsah vitamínov ani minerálov. Ďalej uvádza, že má prirodzene nízky obsah kalórií, sacharidov, tuku a cholesterolu.
Podľa U.S. Food and Drug Administration (FDA) je zeler zdrojom vitamínu K, pričom jedna šálka tvorí 30 % odporúčanej dennej dávky.
Podľa University of Maryland Medical Center, zeler obsahuje primerané množstvá kyseliny listovej, draslíka, vlákniny a molybdénu. Je tiež zdrojom malého množstva vitamínu C, vitamínu A a niektorých vitamínov skupiny B.

V nasledujúcej tabuľke sa nachádzajú hodnoty nutrientov v prepočte na 100g zeleru. 

Nutrienty  Zloženie na 100 g
Energia 16 kcal
Celkové tuky 0,17 g
   Cholesterol 0 mg
Bielkoviny 0,69 g
Sacharidy 2,97 g
   Vláknina 1,6 g
Vápnik 40 mg
Draslík 260 mg
Sodík  80 mg
Vitamín A 449 IU
Vitamín B1 0,02 mg
Vitamín B2 0,06 mg
Vitamín B5 0,25 mg
Vitamín B6 0,07 mg
Vitamín B9 36 µg
Vitamín C 3,10 mg
Vitamín K 29,30 µg

ZDRAVOTNÉ PRÍNOSY

Zeler, hoci je jeho energetické zastúpenie nízke, má výborné liečivé účinky. Má význam pri zabránení vzniku osteoporózy (odvápňovanie), reumatizmu, kŕčových žíl a ďalších ochorení.

Protizápalové účinky

Zeler je plný fytonutrientov, rastlinných zložiek, ktoré sa podieľajú na farbe, vôni, no predovšetkým zabezpečujú ochranu celej rastliny pred účinkami oxidácie. Fytonutrienty vystupujú ako antioxidanty, majú protizápalové a antibakteriálne účinky na ľudský organizmus.
Podľa World´s Healthiest Foods zeler zahŕňa fytonutrienty ako sú: fenoly, flavonoidy ako luteolín, fytosteroly apod.
Štúdia publikovaná v roku 2007 potvrdila protizápalové účinky luteolínu, nakoľko potláča produkciu enzýmu, ktorý zápaly vyvoláva.

Hydratácia

Zeler je výborným prírodným diuretikum. Diuretiká sú látky s močopudným účinkom, ktoré pôsobia priamo na ľadviny, podporujú vylučovanie solí a vody.
Vzhľadom na vysoký obsah vody (95 %) je ideálnym občerstvením v horúcich letných mesiacoch, čím sa zabráni dehydratácii. Okrem toho má voda význam pri regulácii telesnej teploty, pri eliminácii odpadových látok apod.

Trávenie

Vláknina je už dávno známa pre svoje pozitívne účinky na tráviaci systém. Je účinná voči zápche, pomáha udržiavať zdravé črevá a hmotnosť. Vedci z kliniky na Floride uvádzajú, že jedna šálka zeleru poskytuje okolo 6 % dennej dávky vlákniny. 

Chudnutie

Vzhľadom na nízke energetické zastúpenie sa zeler spája s redukciou hmotnosti. V tejto súvislosti má význam aj vyššie spomenutá vláknina, ktorá má výrazný vplyv na trávenie.

Cholesterol a krvný tlak

Výskum vo vzťahu medzi zelerom a cholesterolom je u ľudí limitovaný, avšak u zvierat sa potvrdili pozitívne výsledky.
Štúdiou na univerzite v Chicagu sa preukázalo, že chemická látka (ftalid) prítomná v zeleri znižuje zlý cholesterol o 7 % a krvný tlak o 14 %. Táto zlúčenina môže znižovať stresové hormóny v krvi, rozšíriť cievy (relaxácia), čím dochádza k poklesu krvného tlaku.
Na regulácii krvného tlaku sa podieľa aj draslík, ktorý zároveň upokojuje nervy a napomáha pri zbavovaní sa stresu.

Rakovina

Flavonoidy ako apigenin a luteolín sa spájajú so znižovaním rizika vzniku rakoviny. Štúdia publikovaná v „Molecular Nutrition & Food Research“ opisuje apigenin v súvislosti s tvorbou nádorov pankreasu, resp. poukazuje na jeho ochranné účinky. Ďalšia štúdia publikovaná v „Food and Chemical Toxicology“ opisuje pozitívne výsledky apigeninu aj luteolínu v prípade usmrtenia rakovinových buniek pankreasu.


SPOTREBA

Podľa World´s Healthiest Foods by mal byť zeler skonzumovaný do 7 dní od zakúpenia. Po 5 – 7 dňoch dochádza k strate významného množstva antioxidantov. Okrem toho, viac zdravých flavonoidov sa udržiava v čerstvo nasekanej zelenine ako v nasekanej a uskladnenej


ZÁVER

Zeler je podobne ako iné druhy zeleniny (uhorka, ľadový šalát, paradajky) známy vysokým obsahom vody a zároveň minimálnym množstvom kalórií. Avšak táto „light“ potravina nie je nutrične chudobná. Obsahuje primerané množstvá vitamínov a kombináciu minerálov, vďaka ktorým má zeler výborné liečivé účinky.

Tipy ako zakomponovať zeler do svojho jedálnička:

Kuracie prsia s kari a stopkovým zelerom

Zdroje k článku

  1. http://www.livescience.com/50640-celery-nutrition.html
  2. http://www.livestrong.com/article/89671-celery-nutrition-information/
  3. http://old.agroporadenstvo.sk/rv/zelenina/druhy_zeleru.htm
  4. Nutricna kalkulacka
  5. Obrázky: http://fruitandvegetablesmelbourne.com.au/wp-content/uploads/2015/08/celeriac-.jpg
  6. http://ladyhealthnet.com/system/uploads/page_file/source/818/594/594818/selderey-1.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Diskusia k článku