Známa neznáma šošovica

Konzumujete bielkoviny najmä z mäsa a mliečnych produktoch? Dajte si šošovicu a okrem proteínov dodáte telu množstvo potrebných minerálov.



Šošovica bola známa už v starovekom Egypte, kde patrila medzi pokrmy faraónov a bohatej vrstvy ľudí. V súčasnosti je šošovicou preslávena najmä India, kde sa pestuje cez  päťdesiat druhov, farieb a veľkostí. V dnešnej dobe je obchod zo šošovicou na vzostupe, po dlhých rokoch regresie sa opäť dostáva na výslnie. Mnoho rokov si ľudia mysleli, že bôbovité plodiny ako sú šošovica, hrach alebo fazuľa sú hyperkalorickým jedlom. Naštastie v posledných rokoch odborníci dokázali, že to tak nie je. Šošovica sa považuje za nizkokalorickú a nizkotučnú diétnu strukovinu. Okrem priazniveho účinku na tráviaci trakt má aj iné vynikajúce účinky. Obsahuje veľa vitamínov skupiny B, bielkovín a minerálov (fosfor, draslík, vápnik, horčík). Navyše má vysoký obsah železa, ktoré sa podieľa na krvotvorbe (súčasť hemoglobínu – červeného krvného farbiva), obnove krvy a prenose kyslíka. Pridajte do uvarenej šošovice pár kvapiek citrónovej štavy a urýchlite tím vstrebávanie železa! Vstrebateľnosť železa je pozitívne ovplyvnená prítomnosťou vitamínu C. Šošovica sa odporúča aj pre diabetikov, pretože podporuje znižovanie hladiny cukru v krvi.

Šošovica ďalej obsahuje:

  • Rastlinné steroly – svojou šturktúrov sa podobajú na choresterol, ale pomáhajú ho znižovať!
  • Železo – k lepšiemu vstrebávaniu železa zo šošovice pomáha, keď ku šošovici konzumujeme potravinu bohatú na vitamin C
  • Kyselina listová
  • Saponíny – v tráviacom trakte viaže choresterol a pomáha znižovať riziko rakoviny
  • Vlákninu
  • Kvalitné proteíny

 

Podelím sa s vami o tento veľmi chutný, rýchly a jednoduchý recept na šošovicovú omáčku s varený vajíčkom,ktorú vďaka pridaným bilynkám zmeniníme zo všednej na vynikajúcu. Doprajte si ju napríklad na obed alebo pokojne aj ako olovrant. Ak chccete zvýšiť príjem bielkovín v strave, pridajte si vajíčok viac ;-).

Šošovicová omáčka s vareným vajíčkom

  •  

400 g šošovice

2 ks bobkový list

3 strúčiky cesnaku

1 PL hladkej múky

200 ml kyslej smotany

  •  

Citrónová štava

Bazalka , petržlenová vňať

Uvarené vajíčka

 

Šošovicu preberieme a opláchneme. Zalejeme studenou vodou tak 2 cm nad šošovicou a necháme namočenú 2 hodiny alebo aj celú noc. Za ten čas zmäkne a zväčší svoj objem, takže aj varenie sa urýchli. Šošovicu varíme v tej istej vode spolu s bobkovým listom, privedieme do varu a na miernom ohni necháme variť do zmäknutia asi 15 - 20 minút. Šošovicu solíme až po uvarení, inak by nezmäkla. V miske vymiešame kyslú smotanu spolu s 1 PL múky tak, aby v nej neostali žiadne hrudky. Túto zmes pomaly a za stáleho miešania pridávame do uvarenej šošovice a necháme krátko prevariť, kým omáčka nezhustne. Nakoniec šošovicu dochutíme soľou, citrónovou šťavoua prelisovanými strúčikmi cesnaku a sušenou bazalkou. Podávame s uvareným vajíčkom a posypene voňavou petržlenovou vňatou.

Dobrú chuť

Zdroje k článku

  1. Foto: http://www.herbar.org/
  2. http://metabolizmus.sk/preco-bielkoviny/sosovica-bielkoviny-zelezo-vapnik/

Páčil sa Vám tento článok? Dajte mu Like!

Prečítajte si niektorý z našich najnovších článkov

Hľadáme nového člena tímu - FYZIOTERAPEUTA

Pracujete ako fyzioterapeut a milujete svoju prácu? Chcete byť súčasťou skvelého tímu v peknom a novom zariadení?

Neutrálna stabilita a pohyb mimo nej

Čo je neutrálna stabilita a prečo sa netreba báť ísť pri pohybe i mimo ňu?

Ako sa zrodila nová terapeutická vazelína

Prečo som sa rozhodol si vytvoriť vlastnú vazelínu? V čom bude iná, aké bude jej využitie a s kým spolupracujem na produkte?

Zranenia hamstringov

Článok o zraneniach hamstringov, O liečbe tohto zranenia ale aj o samotnej prevencii.

Diskusia k článku